بسم الله الرحمن الرحيم
 الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين، أما بعد؛




Alhamdulillah, Ramadhan 1432 semakin melabuhkan tirainya. Seperti biasa ungkapan cepatnya masa berlalu akan dititipkan. Semoga takwa semakin dekat dengan diri kita. Harapan juga agar momentum sepanjang Ramadhan akan berterusan ke bulan-bulan mendatang sekiranya kesempatan hidup diberi oleh Allah.


Ini kali ke 6 saya akan menyambut lebaran di luar negara. Empat kali di Arab Saudi dan bakal dua kali di bumi Kanggaroo. Dapat juga melihat gelagat muslim berpuasa dan beraya di sini.


Kelainannya di sini tiada bazaar ramadhan !


Apapun alhamdulillah masih boleh mengisi perut. Cuma rindukan suasana di Malaysia dan bersama-sama keluarga tercinta. bak kata pepatah Melayu...


" Hujan emas di negara orang, hujan batu di negeri sendiri...baik lagi negeri sendiri..."


" East or west home is best..."


Masih berbaki lima hari ketika saya menulis sebelum Syawal menjengah..Mungkin masih berpeluang untuk mencari lailatulqadr yang di damba. Semoga kita semua akan beroleh malam yang lebih baik daripada seribu bulan..Allahumma amin..Di dalam Al-Quran dan hadis banyak menyebutnya..Hanya terpulang kepada kita sama ada mahukan ataupun sebaliknya.


Sabda Rasulullah yang bermaksud :


" Barang siapa solat di malam Lailatul qadr dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala dari Allah akan diampuni dosanya yang telah lalu.."


(Bukhari dan Muslim)




Jangan kita tergolong di dalam apa yang dikatakan oleh malaikat Jibrail...


" Celakalah umatmu Muhammad apabila masuk dirinya di bulan Ramadhan dalam keadaan tidak baik dan keluar dirinya di bulan Ramadhan masih juga tidak baik.."


Lalu Nabi mengaminkannya..


Wallahua'alam...


 Zakaria Md Yusoff
NSW, Australia.
24 Ramadhan 1432 H.

0 comments:

About this blog